معرفی رشته تعمیر موتور و برق خودرو (کاردانش)
جایگاه این رشته در طبقه بندی آموزش و پرورش (مقطع/رشته/پایه) و هدایت تحصیلی:
دوره دوم آموزش متوسطه –> شاخه کاردانش –> زمینه صنعت –> گروه مکانیک –> رشته مکانیک خودرو
رشته تعمیر موتور و برق خودرو يكی از رشته های گروه مكانيك است که در آن آموزشهای مربوط به تعمیر خودرو ارائه می گردد (یعنی حیطه آموزش متمرکز بر تربیت تکنسین ماهر تعمیرات خودرو است).
دانش آموزان متقاضی ورود به اين رشته بايد علاوه بر علاقه، آشنایی و سابقه کار فنی از سطح علمی مناسبی در دروس رياضی، علوم تجربی، زبان انگلیسی و کار و فن آوری برخوردار باشند.
هنرجویان در این رشته در طول سه سال تحصیل دروس مختلفی را میگذرانند که می توان بصورت ساده آنها را به دو دسته دروس عمومی (مانند زبان انگلیسی، فارسی، تربیت بدنی، دینی و …)، و دروس شایستگی فنی تقسیم بندی کرد.
دروس شایستگی های فنی، در کاردانش استانداردهای مهارت شغلی است که توسط سازمان فنی حرفه ای کشور تدوین شده است. مهارتهایی که بین المللی بوده و دارای کد مشخص سازمان فنی حرفه ای است. این استانداردهای مهارتی در این رشته شامل موارد زیر است:
– تعمیر اتومبیلهای سواری بنزینی درجه 2
– تعمیرکار برق خودرو درجه 2،
– تنظیم کار موتور درجه 2
– تعمیرکار اتومبیلهای گازسوز
در جدول زیر دروس هر سه سال تحصیل در این رشته به تفکیک هر پایه مشخص شده است. توجه شود درس تخصصی (همان دروس مهارتی) با رنگ پس زمینه طلایی مشخص شده اند.
آشنایی با دروس فنی این رشته:
هنرجویان در این رشته در سال دهم با اساس كار موتور و گیربکس، ساختار قطعات، روش تشخیص عیب و رفع و تعمیرات مربوط به آنها بصورت مفصل آشنا شده و به مهارت تعمیرات مسلط می شوند. همچنین در سال دهم با سیستم انتقال قدرت مثل گیربکس و دیفرانسیل و کلاچ و همچنین با سیستم های تعلیق، ترمز و فرمان آشنا شده و عیوب و روش تعمیرات آنها را بصورت مفصل فرا میگیرند.
سال یازدهم این رشته بصورت اختصاصی مربوط می شود به تعمیرات برقی خودرو، یعنی یکسال کامل تحصیلی صرفا با انواع موارد مربوط به برق خودرو آشنا میشوند. لازم بذکر است که فقط همین سال یازدهم دارای 4 کتاب تخصصی بغیر از دروس عمومی می باشد. (در زیر این کتب معرفی شده اند)
|
مبانی برق و الکترونیک در خودرو |
سیستم های روشنایی و ضد سرقت خودرو
|
مدار های الکتریکی خودرو
|
سیستم های الکتریکی خودرو
|
سال دوازدهم نیز هنرجویان با دو درس روبرو هستند: تون آپ که در آن بصورت تخصصی به تنظیم موتور پرداخته می شود و درس گاز سوز که در آن با سیستم سوخت رسانی خودروهای گازسوز و تعمیرات آن آشنا می شوند.
تمام دروس گفته شده هم بصورت تئوری و هم بصورت عملی-کارگاهی با ابزار و تجهیزات لازم هم آموزش داده می شود و هم آزمون (بصورت هم تئوری و هم عملی) گرفته میشود.
ادامه تحصیل و اشتغال
امکان ادامه تحصيل در مقاطع كاردانی سپس كارشناسی ناپيوسته و یا از ابتدا کارشناسی پیوسته برای فارغ التّحصيلان ديپلم اين رشته فراهم ميباشد. به لطف تغییرات قانونی سالهای اخیر ادامه تحصیل هنرجویان در انواع دانشگاه ها، پس از اتمام تحصیل و اخذ دیپلم فنی برای آنها بلامانع خواهد بود. البته مسیر اصلی تدارک دیده شده برای هنرجویان، تحصیل در دانشگاه فنی حرفه ای است اما هنرجویان به دلخواه خود می توانند در دانشگاه های آزاد ویا علمی کاربردی ویا دانشگاه های غیردولتی و یا حتی در دانشگاه های سراسری (بشرط قبولی در کنکور آن) ادامه تحصیل دهند و هیچ منعی در این زمینه وجود ندارد. همچنین پس از مقطع کارشناسی، هیچ منعی برای ادامه تحصیل تا بالاترین سطوح وجود ندارد.
فارغ التحصیلان این رشته می توانند جهت اشتغال در كارخانجات مختلف خودروسازی،کارخانجات صنعتی ساخت قطعات خودرو، کارخانجات صنعتی غیر مرتبط با رشته خودرو (نیاز به رشته مکانیک همواره وجود دارد ممکن است زمینه کاری خودرو نباشد و کار با ماشین الات صنعتی باشد)، نمایندگی های مجاز خودرو، تعمیرگاه های خودرو و مؤسسات دولتی و خصوصی (مکانیک خودروهای سازمانها، کارشناس معاینه فنی و …) مشغول بکار شوند.
هدف رشته
ايجاد شكوفائی استعدادها و خلاقيت هنرجويان و پرورش تکنسین ماهر در تعمیرات خودرو.
سوال مهم: مقایسه رشته مکانیک خودرو (فنی حرفه ای) با رشته تعمیر موتور و برق (کاردانش)
سوال بسیار رایجی که معمولا پرسیده می شود درمورد تفاوت این دو رشته است. در اینجا قصد داریم بدون پرداختن به جزئیات گیج کننده و طولانی، پاسخ مناسب و کوتاه این سوال را با ارئه تفاوتها و شباهت ها بیان کنیم.
شباهت ها:
1- ماهیت دو رشته و دروس آن تا حدود زیادی مشابه هم هستند و تقریبا می توان گفت اگر بخواهیم فارغ التحصیل این دو رشته را در مورد مهارت مکانیکی و تعمیرات مقایسه کنیم، شاید بتوان گفت هیچ تفاوتی وجود ندارد.
2- همچنین در مورد ادامه تحصیل نیز به همین صورت است، هردو می توانند در کنکور شرکت کرده و در دانشگاه ها پذیرفته شوند، (البته باید توجه داشت که کاردانش چند مورد از دروس لازم برای کنکور وجود ندارد و خود هنرجو بایست آنها را بخواند- دروسی مانند نقشه کشی با کامپیوتر، دانش فنی پایه و دانش فنی تخصصی که این دروس در کنکور وجود دارد، کاردانش این دروس را ندارند ولی فنی حرفه ای این دروس را می گذرانند).
تفاوت ها:
تفاوت این دو رشته بطور کلی در این است که در شاخه کاردانش بیشتر توجه به سمت دروس کارگاهی است و ساعات کارگاه آن بیش از فنی حرفه ای است، درحالیکه در شاخه فنی حرفه ای البته دروس کارگاهی و مهارتی وجود دارند، اما دروس محاسباتی بیشتری نسبت به کاردانش وجود دارد. (دروسی مانند ریاضی 2، ریاضی 3، فیزیک، شیمی، نقشه کشی با کامپیوتر، دانش فنی پایه، دانش فنی تخصصی).
نتیجه گیری: رشته مکانیک خودرو فنی حرفه ای برای دانش آموزی مناسب است که علاوه بر حیطه تعمیرات، به اصول علمی شناخت خودرو و حتی تا حدودی طراحی خودرو هم علاقه مند باشد، اما رشته تعمیر موتور و برق خودرو در کاردانش برای دانش آموزی که صرفا مایل است تا تعمیرات خودرو را فرا گرفته و بزودی بواسطه آن اشتغال یابد مناسب است. طبعا دانش آموز متقاضی مکانیک خودرو فنی حرفه ای بایست توان علمی بالاتری داشته باشد مخصوصا در دروس محاسباتی و ریاضی.
جهت آشنایی بیشتر با رشته مکانیک خودرو فنی حرفه ای میتوانید بر روی لینک زیر کلیک کنید: