معرفی رشته مکانیک خودرو (فنی حرفه ای)
جایگاه این رشته در طبقه بندی آموزش و پرورش (مقطع/رشته/پایه) و هدایت تحصیلی:
دوره دوم آموزش متوسطه –> شاخه فنی حرفه ای –> زمینه صنعت –> گروه مکانیک –> رشته مکانیک خودرو
رشته مكانيك خودرو يكی از رشته های گروه مكانيك است که در آن آموزشهای مربوط به صنعت خودرو ارائه می گردد (یعنی هم در حیطه شناخت خودرو، هم تعمیر خودرو و هم تا حدودی طراحی خودرو).
دانش آموزان متقاضی ورود به اين رشته بايد علاوه بر علاقه، استعداد فنّی و خلاقيت از سطح علمی مناسبی در دروس رياضی، علوم تجربی، زبان انگلیسی و کار و فن آوری برخوردار باشند.
هنرجویان در این رشته در طول سه سال تحصیل دروس مختلفی را میگذرانند که می توان بصورت ساده آنها را به سه دسته دروس عمومی (مانند زبان انگلیسی، فارسی، تربیت بدنی، دینی و …)، دروس پایه (مانند ریاضی، فیزیک، شیمی، …) و دروس شایستگی فنی (مانند تعمیرات موتور، تعمیرات گیربکس، تعمیرات سیستم برق و سوخت خودرو، دانش فنی و …) تقسیم بندی کرد.
در جدول زیر دروس هر سه سال تحصیل در این رشته به تفکیک هر پایه مشخص شده است. توجه شود دروس پایه با رنگ پس زمینه زرد و درس تخصصی (همان دروس فنی) با رنگ پس زمینه طلایی مشخص شده اند.
آشنایی با دروس فنی این رشته:
هنرجویان در این رشته در سال دهم با اساس كار، ساختمان و كاربرد موتورهای احتراق داخلی آشنا شده، طرزكار هريك از قطعات و روش تشخیص عیب و رفع و تعمیرات مربوط به آنها را آموزش می بینند. در زیر برخی از کتب مهم سال دهم را مشاهده می کنید.
|
فیزیک
|
شیمی
|
نقشه کشی فنی رایانه ای
|
|
سرویس و نگهداری خودروهای سواری
|
در سال یازدهم هنرجویان از یک سو با سیستم انتقال قدرت مثل گیربکس و دیفرانسیل و کلاچ و … بطور کامل آشنا می شوند و از سوی دیگر با سیستم های نصب شده روی شاسی بدنه خودرو مثل سیستم های تعلیق، ترمز و فرمان آشنا شده و عیوب و روش تعمیرات آنها را بصورت مفصل فرا میگیرند.
در زیر برخی از کتب مهم
در سال دوازدهم نیز هنرجویان با سیستم های ظریف تر و دقیق خودرو مانند سیستم برق و الکترونیک و همچنین سیستم سوخت رسانی و جرقه زنی آشنا می شوند.
|
ریاضی (3)
|
دانش فنی تخصصی – مکانیک خودرو
|
تعمیرات سیستم سوخت و جرقه
|
تعمیرات سیستم های برقی خودرو
|
تمام دروس گفته شده هم بصورت تئوری و هم بصورت عملی-کارگاهی با ابزار و تجهیزات لازم هم آموزش داده می شود و هم آزمون (بصورت هم تئوری و هم عملی) گرفته میشود.
ادامه تحصیل و اشتغال
امکان ادامه تحصيل در مقاطع كاردانی سپس كارشناسی ناپيوسته و یا از ابتدا کارشناسی پیوسته برای فارغ التّحصيلان ديپلم اين رشته فراهم ميباشد. به لطف تغییرات قانونی سالهای اخیر ادامه تحصیل هنرجویان در انواع دانشگاه ها، پس از اتمام تحصیل و اخذ دیپلم فنی برای آنها بلامانع خواهد بود. البته مسیر اصلی تدارک دیده شده برای هنرجویان، تحصیل در دانشگاه فنی حرفه ای است اما هنرجویان به دلخواه خود می توانند در دانشگاه های آزاد ویا علمی کاربردی ویا دانشگاه های غیردولتی و یا حتی در دانشگاه های سراسری (بشرط قبولی در کنکور آن) ادامه تحصیل دهند و هیچ منعی در این زمینه وجود ندارد. همچنین پس از مقطع کارشناسی، هیچ منعی برای ادامه تحصیل تا بالاترین سطوح وجود ندارد.
فارغ التحصیلان این رشته می توانند جهت اشتغال در كارخانجات مختلف خودروسازی،کارخانجات صنعتی ساخت قطعات خودرو، کارخانجات صنعتی غیر مرتبط با رشته خودرو (نیاز به رشته مکانیک همواره وجود دارد ممکن است زمینه کاری خودرو نباشد و کار با ماشین الات صنعتی باشد)، نمایندگی های مجاز خودرو، تعمیرگاه های خودرو و مؤسسات دولتی و خصوصی (مکانیک خودروهای سازمانها، کارشناس معاینه فنی و …) مشغول بکار شوند.
هدف رشته
ايجاد شكوفائی استعدادها و خلاقيت هنرجويان و پرورش نيروی انسانی ماهر و خلاق در تکمیل شناخت خودرو و مهارت تعمیرات و بهینه سازی تعمیرات آن.
سوال مهم: مقایسه رشته مکانیک خودرو (فنی حرفه ای) با رشته تعمیر موتور و برق (کاردانش)
سوال بسیار رایجی که معمولا پرسیده می شود درمورد تفاوت این دو رشته است. در اینجا قصد داریم بدون پرداختن به جزئیات گیج کننده و طولانی، پاسخ مناسب و کوتاه این سوال را با ارئه تفاوتها و شباهت ها بیان کنیم.
شباهت ها:
1- ماهیت دو رشته و دروس آن تا حدود زیادی مشابه هم هستند و تقریبا می توان گفت اگر بخواهیم فارغ التحصیل این دو رشته را در مورد مهارت مکانیکی و تعمیرات مقایسه کنیم، شاید بتوان گفت هیچ تفاوتی وجود ندارد.
2- همچنین در مورد ادامه تحصیل نیز به همین صورت است، هردو می توانند در کنکور شرکت کرده و در دانشگاه ها پذیرفته شوند، (البته باید توجه داشت که کاردانش چند مورد از دروس لازم برای کنکور وجود ندارد و خود هنرجو بایست آنها را بخواند- دروسی مانند نقشه کشی با کامپیوتر، دانش فنی پایه و دانش فنی تخصصی که این دروس در کنکور وجود دارد، کاردانش این دروس را ندارند ولی فنی حرفه ای این دروس را می گذرانند).
تفاوت ها:
تفاوت این دو رشته بطور کلی در این است که در شاخه کاردانش بیشتر توجه به سمت دروس کارگاهی است و ساعات کارگاه آن بیش از فنی حرفه ای است، درحالیکه در شاخه فنی حرفه ای البته دروس کارگاهی و مهارتی وجود دارند، اما دروس محاسباتی بیشتری نسبت به کاردانش وجود دارد. (دروسی مانند ریاضی 2، ریاضی 3، فیزیک، شیمی، نقشه کشی با کامپیوتر، دانش فنی پایه، دانش فنی تخصصی).
نتیجه گیری: رشته مکانیک خودرو فنی حرفه ای برای دانش آموزی مناسب است که علاوه بر حیطه تعمیرات، به اصول علمی شناخت خودرو و حتی تا حدودی طراحی خودرو هم علاقه مند باشد، اما رشته تعمیر موتور و برق خودرو در کاردانش برای دانش آموزی که صرفا مایل است تا تعمیرات خودرو را فرا گرفته و بزودی بواسطه آن اشتغال یابد مناسب است. طبعا دانش آموز متقاضی مکانیک خودرو فنی حرفه ای بایست توان علمی بالاتری داشته باشد مخصوصا در دروس محاسباتی و ریاضی.
جهت آشنایی بیشتر با رشته تعمیر موتور و برق خودرو کاردانش میتوانید بر روی لینک زیر کلیک کنید: